luni, 14 noiembrie 2016

Cum să vorbești cu extratereștrii - Taifas intergalactic



      Ceea ce a început ca o dimineață obișnuită, s-a transformat brusc într-o zi la care nu mă așteptam niciodată. Purtam un costum portocaliu, o cască pe cap și un microfon. Dintr-un pion purtat dintr-o parte în alta după bunul plac, am devenit eu cea de care depindea modul în care se va desfășura jocul dintre două civilizații, pe tabla de șah numită Pământ. Toate privirile fremătau de curiozitate și îngrijorare, toate voiau răspunsuri. La fel și privirea mea, dar eu nu aveam în ce ochi să caut răspunsul. De fapt, nu eram sigură la ce mă uit. Știam doar că în spatele acelui perete translucid se aflau ei, iar eu aveam la dispoziție 48 de ore să aflu ce vor. Cine erau ei? Extratereștrii.



     Nu, nu e vorba despre mine. Viata mea nu este nici măcar puțin la fel de interesantă. Este vorba despre Louise Banks, interpretată cu succes de Amy Adams, un doctor în lingvistică. Ea este recrutată de armată pentru a comunica cu "musafirii", mult așteptații extratereștrii. Asta se întâmplă  în noul thriller SF „Arrival” care a avut premiera în România pe data de 11 noiembrie.




    Ideea acestui film e departe de scenariul cu care suntem obișnuiți, acela în care noi și extratereștrii ne omorâm unii pe alții, și propune o intrigă foarte interesantă: Cum comunicăm cu extratereștrii? De ce au venit? Cum afectează acest lucru relațiile internaționale? Un astfel de eveniment ne va ajuta să fim mai uniți sau ne va dezbina mai tare?



    Nu am văzut încă filmul, dar InterComFilm, cei ce se ocupă cu distribuția filmului în cinematografe, m-au provocat să reflectez la cum as acționa eu în locul protagonistei.

     Dacă aș fi în situația să vorbesc cu extratereștrii, primul meu impuls ar fi să spun o glumă:
  
   - Bine ați venit pe pământ! Vreau să știți că sunt un mare fan al desenelor pe care le-ați făcut în lanul meu de grâu. Îmi dați și mie un autograf?

    Bineînțeles că asta nu ar funcționa, pentru că habar nu ar avea ce spun. Contrar așteptărilor, se pare că extratereștrii nu au tehnologia necesară pentru traducerea instantă a oricărei limbi. Deci ce aș face? Înainte de orice aș apela la unica formă de comunicare care nu presupune un schimb direct de informații: empatia.

    Aș încerca să trec de cealaltă parte a navei și să mă pun în locul extratereștrilor. Cum m-aș simți în locul lor? Sunt un străin, deci mă simt ca unul. Am venit pe pământ fără invitație, și mai mult ca sigur, sunt creaturi care se tem de mine. În fața mea sunt niște siluete despre care presupun că sunt locuitorii planetei. Nu le cunosc limbajul. Sunt nedumerit, poate chiar speriat. Deoarece nu le cunosc anatomia, nu am cum să le citesc emoțiile. Cum pot să le transmit ce vreau? Prefer să păstrez distanța pentru că nu știu dacă pot avea încredere în ei.



    Presupunând că extratereștrii au același set de sentimente ca oamenii, mi-aș da seama că cea mai bună metodă de abordare ar fi faptul de a mă apropia de ei. Așa le-aș arăta că mă interesează ce au de spus. Aș face asta într-un mod natural, prietenos chiar. Până la urmă, când ai musafiri încerci să fii ospitalier și să îi tratezi cu bunătate.

     Aș alege ca formă de comunicare simboluri scrise. Având în vedere că nu le cunosc anatomia, nu pot comunica cu ei prin gesturi. Nu pot citi nimic în ochii lor, pentru că probabil nu au. Prin telepatie ar fi prea ușor și mai puțin palpitant. Iar comunicarea verbală ar fi inutilă pentru că tot ce aș auzi din partea lor ar fi ceva ce seamănă izbitor cu o piesă dubstep.

     Un limbaj cu totul inedit nu ar fi greu doar de deslușit, dar și de imaginat. De fapt, producătorii filmului „Arrival” au creat un limbaj al extratereștrilor nou, cu un vocabular de 100 de cuvinte, gramatică și reguli de semantică. O sută de cuvinte nu pare mare lucru, dar când o propoziție arată ca
în imagine, te cam ia durerea de cap.



    În scenariul meu simbolurile scrise ar putea fi descifrate cel mai ușor. Nu mă aștept să apară litere, ci simboluri care să imite mediul înconjurător, fie că e vorba despre mediul terestru sau galactic.  Indiferent de forma lor, ele trebuie să aibă o logică și o frecvență, un algoritm poate. M-aș folosi de intuiție, imaginație, calcul și tehnologie pentru a descifra mesajul. De aceea aș alege să ma consult cu matematicieni și experți în tehnologie, precum și artiști și actori care să mă ajute să intuiesc mesajul și să găsesc legăturile care formează întregul unui mesaj.



      Ce le-aș spune? După câte se întâmplă pe pământ, tot cu o urmă de umor, i-aș ruga să mă ia pe planeta lor. Cred că m-ar interesa și un small talk de genul:

    - Pe planeta voastră cum e vremea? A nins?

     Trecând peste glumă, îmi place să cred că nu au venit pe pământ ca să îl fure și nici ca să facă experimente pe noi. Vreau să cred că ar veni pentru un schimb amical de informații. Cum ar fi ca extratereștrii să fie pasionați de alte forme de inteligență și să vină pe pământ din simplul motiv că vor să ne cunoască? Poate au și ei NASA lor acasă, și sunt astronauți care vor să își pună steagul pe pământ.

   I-aș întreba dacă mai știu și alte forme de viață în univers? Poate mai sunt ceva extratereștrii pe alte planete. Care este forma lor de organizare pe planetă? Cum funcționează societatea lor? Cum le funcționează corpul și ce este esențial pentru supraviețuirea lor? Au nevoie de medicină? Cum și-au construit nava și cu ce combustibil funcționează? Aș încerca să aflu cât mai multe informații care ar putea avea un impact pozitiv asupra societății umane.

    Aș mai scrie, dar nu vreau să le dau idei gratuite celor de la Hollywood. Voi ce suvenir le-ați oferi extratereștrilor de pe pământ?

                  Articol scris pentru campionatul intergalactic de SuperBlog 2016
 

 
   

40 de comentarii:

  1. E foarte interesant subiectul filmului. Cred ca si eu tot cu o gluma as incepe :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte interesant filmul, trebuie să-l văd și eu :)
    Eu le-aș oferi extratereștilor clătite cu ciocolată și banane, dar nu ca suvenir :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cui i-a placut Sicario sigur va indragi si Arrival. Eu sincer abia astept o duminica libera sa merg sa il vad! Sunt fan filme SF si cu extraterestii mai ales!

    RăspundețiȘtergere
  5. Am tot citit despre filmul asta si abia astept sa il vad si eu!

    RăspundețiȘtergere
  6. eu le-as oferi mancare, n-au cum sa refuze o portie de sarmale scoase din cuptor acum :)) e aproape pranzul, mi-e foame, nu ma luati in seama!

    RăspundețiȘtergere
  7. Super interesant filmul, abia astept sa-l vad! Cred ca limbajul non-verbal ar fi fost prima mea forma de comunicare cu ei. Mi se pare greu spre imposibil sa empatizez cu cineva despre care nu stiu nimic concret.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eh eu nu cred ca este asa de imposibil. La urma urmei, am creat o groaza de povesti in care ofeream viata unor obiecte, empatizam cu ele, desi nu putem comunica. Plus ca rationamentul meu este valabil doar daca ei au acelasi set de sentimente, daca nu... mai greu.

      Ștergere
  8. Nu prea ma omor dupa SF-uri, insa mi se pare destul de draguta ideea filmului :D Nu-mi dau seama cum as comunica eu cu ei, probabil nu as face-o deloc in prima faza :))

    RăspundețiȘtergere
  9. Am vazut trailer la acest film si abia astept sa il vad. Da-mi toata ziua SF-uri si nu mai ies din casa. :D

    RăspundețiȘtergere
  10. Eu nu sunt curioasa in privinta extraterestrilor si nici nu-mi doresc sa-i vad in realitate dar daca m-as intilni cu ei le-as face cadou o ie si o sticla de palinca.

    RăspundețiȘtergere
  11. O sa umaresc si eu acest film pentru ca mi se pare foarte interesant. Imi plac filmele SF

    RăspundețiȘtergere
  12. WOW WOW WOW!!!! EFECTIV MI S-A FACUT PIELE DE GAINA CAND AM VAZUT TRAILERUL!!! De mult nu am mai fost asa de enuziasmata pentru un film.

    Cat despre extraterestri...de cand am facut serialul battlestar galactica, am o viziune foarte blanda si simplista a tot ce inseamna extraterestrii. L-ai vazut? Stii despre ce vorbesc?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai nu l-am vazut, dar m-ar tenta. Mersi mult pentru recomandare! Te pup! :*

      Ștergere
  13. Cred ca o sa ma uit si eu la acest film, chiar si pe reprize daca nu am rabdare intr-o singura sesiune. Cred ca le-as da o eugenie :))

    RăspundețiȘtergere
  14. Nu prea urmaresc eu filme SF dar sotului meu ii plac tare mult, cred ca abia asteapta sa-l vada. Multumim

    RăspundețiȘtergere
  15. hmm..pare interesant, nu ma dau in vant dupa filme sf dar asta nu suna rau :)

    RăspundețiȘtergere
  16. O sa il vad neaparat pentru ca filmele SF sunt preferatele mele.

    RăspundețiȘtergere
  17. Le-as oferi o ramura de maslin, simbolul prieteniei.

    RăspundețiȘtergere
  18. Imi place felul in care ai expus problema. Parca asa filmele SF par mai interesante :)

    RăspundețiȘtergere
  19. pare un film foarte interesant, desi nu este tocmai genul pe care il aleg de obicei!

    RăspundețiȘtergere
  20. Le-as da un pumn de pamant si i-as invita sa revina.

    RăspundețiȘtergere
  21. Multumesc pentru recenzie, chiar nu am mai fost demult la un film :)

    RăspundețiȘtergere
  22. chiar daca nu e in sfera mea de interes, o sa caut si eu acest film!

    RăspundețiȘtergere
  23. Trebuie sa-l vad, mai ales ca-mi place mult de Amy! :D

    RăspundețiȘtergere
  24. Chiar ma intrebase ieri prietenul daca vreau sa merg cu el la acest film :)) Ma uitasem pe IMDb si are o nota mare. Dupa descrierea ta nu cred ca mai stau pe ganduri! Abia astept sa il vad :))

    Pupici

    RăspundețiȘtergere
  25. De abia astept sa vad filmul! Eu le-as oferi un colier handmade facut de mine..de ala statment, imens, cu multe perle si pietre cusute pe el. :) Bineinteles, le-as oferi in schimbul la ceva...bahahhaa! Sa ma faca mai inteligenta! :)))

    RăspundețiȘtergere
  26. Recunosc, nu ma uit la filmele SF. Am vazut din intamplare trailerul si m-am ingrozit. Cand vine vorba de extraterestri prefer sa ma ascund sub patura, sub masa, oriunde :). Le-as oferi un suvenir doar daca as fi obligata si acela ar fi un bilet doar dus catre Marte :). Mi-a placut mult felul in care ai abordat tema! Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc draga! Mai ai bilete catre Marte? Vreau si eu unul :))

      Ștergere
  27. Am vazut filmul si chiar mi-a parut interesant

    RăspundețiȘtergere